Een slechte zithouding op slecht ontworpen stoelen zonder de juiste lende ondersteuning is één van de factoren voor het ontstaan van lage rug-, nek- en schouder klachten.
Helaas neemt het aantal rug-, nek- en schouderklachten in onze maatschappij toe doordat mensen tegenwoordig veel uren zittend doorbrengen; rijdend in de auto naar en van het werk, zittend achter een bureau of beeldscherm tijdens het werk en televisie kijkend in de vrije tijd. Het bij zitten verdwijnen van de holte in de onderrug, de lordose, en het daardoor ontstaan van een slechte hoofdhouding, is een belangrijke oorzaak voor genoemde klachten. Het is daarom belangrijk dat stoelen een juiste ondersteuning geven aan de rug. Dit is echter een probleem, zowel ten aanzien van verkrijgbaarheid als van kosten.
Dit was dan ook de reden waarom Robin McKenzie, een deskundige op het gebied van onderzoek en behandeling van rugpijn, een unieke reeks rollen ontwierp en ontwikkelde. Op de juiste manier gebruikt geven ze die belangrijke ondersteuning aan de lumbale (lende) wervelkolom en helpen, zoals in de praktijk blijkt, rugpijn voorkomen en verminderen. De McKenzie rollen zijn klein en licht van gewicht waardoor eenvoudig overal mee te nemen en te gebruiken voor de meeste typen stoelen. Alle rugrollen worden op de plaats gehouden door een geïntegreerde verstelbare elastische band en geleverd met een duurzame, afritsbare en wasbare hoes
Robin McKenzie is ook de schrijver van de wereldwijde bestseller BEHANDEL ZELF JE RUG. Dit boek leert de lezer eenvoudige, maar praktische technieken om de eigen rugpijn te verminderen en rugblessures te voorkomen.
ONDERZOEKSRESULTATEN
Eén van de vele onderzoeken naar de waarde van de McKenzie methode, uitgevoerd door Dr. Brian Uderman (USA) werd gepubliceerd in 2001 en onderzocht de verandering in gedrag en pijn bij patiënten met rugpijn na het lezen van een leerboek (Behandel Zelf Je Rug) hierover. De helft van de onderzoeksgroep gaf aan binnen een week vermindering van rugpijn te ervaren. Na negen maanden bleek dat 85% van de groep minder lage rugpijn had na het lezen van het boek. Na 18 maanden bleek nog steeds 95% van de ondervraagden de adviezen uit het boek op te volgen. Bij deze groep was het aantal episodes met rugpijn per jaar met 96% afgenomen terwijl de ernst van de pijn met 75% verminderd was.